Toerist neemt vies bed voor lief

Bloedvlekken op het matras, poepbacteriën in de douche en stofwolken onder het bed. Dat smerige hotelkamers nog bestaan in deze hoogtijdagen van beoordelingssites, is te danken aan de toeristen die maar blijven komen. Dat zoveel buitenlandse toeristen ons land willen bezoeken, is natuurlijk een zegen voor de economie. Het is ook een vloek, foetert Willem Reimers, ‘meneer Reimers’ voor televisiekijkend Nederland. “Die toerist slaapt misschien maar één keer in een vies hotel en daarna nooit meer. En er komen zoveel toeristen dat die hotels toch overleven. De gast wordt beschouwd als melkkoe. Schandalig is het, dit soort hotels geven Nederland een slecht imago.”

De ergernis van de tv-hotelier betreft de excessen die de Consumentenbond heeft blootgelegd in een onderzoek naar de schoonmaak in hotelkamers. Die laat te wensen over: van de dertig kamers die met de uv-lamp onder de loep werden genomen, was ruim de helft niet goed schoon. In drie hotels kwamen poep-bacteriën op de kamer voor. In vier kamers werd de onderzoeker nog net niet onpasselijk. Niet geheel toevallig bevinden deze kamers zich in hotels waarover op sites als Zoover en Trip Advisor negatieve beoordelingen verschijnen.

bedwantsen matrasreiniging vieze matrassen reinigenMatrassen

Bij Grand Hotel Central in het centrum van Rotterdam ‘sloegen de matrassen alles’. Die zaten vol met vlekken en haren; op de onderkant trof de onderzoekster zelfs een grote, opgedroogde bloedvlek aan. Het hotel zegt het hoofd huishouding meteen op non-actief te hebben gezet en de matrassen versneld te vervangen. Dat gasten op beoordelingssites al langer hun ontevredenheid uiten, wijt woordvoerder Erik van den Geest aan verkeerde verwachtingen van de ‘verwende reiziger’. “Die verwacht een moderne, luxe omgeving, maar die bieden wij niet. Grand Hotel Central is duidelijk geen topklasse, wij richten ons op de budgetreiziger. Die weet de centrale ligging van ons hotel zeer te waarderen.” Goedkoop mag niet gelijkstaan aan slechte hygiëne, stelt keurmeester Rob Geus. “Het moet niks uitmaken of je slaapt in een kamer van 50 of zoo euro per nacht. Hygiëne is de basis, dat moet ie altijd op orde hebben.”

Zelf komt hij op zijn zoektocht naar stinkende horeca-zaken vaak genoeg smerige voorbeelden tegen. “Het baart me zorgen dat hotels nog steeds denken dat ze daarmee weg kunnen komen.” Dat sommige hotels de smerige boel de boel laten, heeft alles te maken met geld. De schoonmaak is een makkelijke bezuinigingspost, 16 minuten per kamer moet genoeg zijn voor een poetsbeurt.

Tientje meer

Het gros van de hotels heeft het klusje uitbesteed aan een schoonmaakbedrijf dat niet elke dag elke kamer controleert. Geus: “De schoonmakers werken knetterhard. De tijdsdruk is gigantisch hoog; in die paar minuten per kamer kun je geen fatsoenlijke reiniging verwachten. Je zou de kamers ook iets duurder kunnen maken om te kunnen garanderen dat ze spik en span zijn.”

Ook Reimers pleit voor een tientje meer voor een brandschone kamer, maar hij gelooft er niet in dat hoteleigenaren zijn advies zullen opvolgen. “De klant vraagt om goedkopere kamers.” Als de vieze bedden leeg bleven, zouden hoteliers wel investeren in betere hygiëne. Maar de bedden blijven zich vullen. “In steden als Amsterdam is het soms zo druk dat je een vies hotel voor lief moet nemen”, meent Eric Toren, met zijn hotel The Toren vijf keer op rij uitgeroepen tot beste hotel van Nederland. “En dan maar hopen dat ie niet lek wordt gebeten door bedwantsen.”