Slapen in de herfst

De zomer is voorbij. Het wordt eerder donker, ‘s nachts koelt het wat meer af en ‘s ochtends heb je meer moeite om uit je bed te komen. Kortom: de herfst is in aantocht. Dat betekent dat we meer tijd binnenshuis zullen doorbrengen en dus ook in de slaapkamer. Heerlijk op tijd naar bed met een goed boek. Of op zondagochtend lekker wat langer blijven liggen terwijl het buiten regent en stormt. En omdat je er alles aan wil doen om een goede nachtrust te hebben zijn onderstaande tips wel handig.

Tips om lekker te slapen:

– Zorg voor rust in de slaapkamer. Een eenvoudig interieur zorgt voor rust in je hoofd en een betere nachtrust. Kleuren die ideaal zijn voor de slaapkamer zijn: beige, wit, groen, lichtgeel of blauw.
– Vermijd zoveel mogelijk mobiele apparatuur in de slaapkamer. Laptops, tablets, smartphones; alemaal zorgen ze voor prikkels die je uit je slaap houden. Je mail lezen of nog even je Facebook checken; het kan eenvoudig vanuit bed maar zorgt er ook voor dat je onrustig blijft in je hoofd. Hierdoor duurt het langer voor je in slaap valt.
– De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 18 en 20 graden.
– Een nacht slecht slapen overkomt iedereen weleens. Raak dan niet in paniek of ga niet de uren tellen die je nog kunt slapen. Want dan ga je daar weer over piekeren en uiteindelijk kom je in zo’n vicieuze cirkel terecht waardoor je alleen nog bezig bent met het niet kunnen slapen . Vermijd daarom een wekker die oplicht in het donker. Zo voorkom je dat je de uren gaat aftellen.
– Vermijd grote felle lampen en kies voor subtiele sfeerverlichting. Door geleidelijk aan het licht te dimmen krijgen je hersens vanzelf het seintje dat het tijd wordt om te slapen. Minder licht zorgt namelijk voor de aanmaak van melatonine; een hormoon dat erg belangrijk is voor het in slaap vallen.
– Zorg voor een regelmatige dag- en nachtstructuur. Regelmaat zorgt ervoor dat je lichaam zich daar naar gaat aanpassen zodat je goed uitgerust wakker wordt.
– Een goede hygiëne in de slaapkamer is van belang. Was je beddengoed op 60 graden zodat de huisstofmijten verdwijnen. En laat ook regelmatig je gehele matras reinigen.